Tavaly néhány hétig csak spanyol amerikai regényeket olvastam, köztük az argentin Tomas Eloy Martíneztől "A tangóénekes"-t.
A
regénybeli énekes testi fogyatékos, kivételes hangú férfi, aki a tangó
legősibb ritmusait, szövegeit felkutatva a dalaiban a múltat, az
értékálló argentin zenei
hagyományt őrzi, miközben a hangjában ott lüktet a latin szenvedély, a
vágy, a szomorúság és a szerelem egymásba fordulásai, a szabadság iránti
örök éhség és tisztelet, a magány, és biztosan több argentin szín is, amelyeket csak maguk az argentinok éreznek benne. A főszereplő öntörvényű, igényes művész, akit nem vonz sem
a hírnév, sem az elismerés. Kizárólag a maga mércéjének
akar megfelelni, amikor a legnagyobb argentin tangóénekest tekinti
mértékadónak, távoli mesterének. A maga értékrendjét követi, amikor
Buenos Aires különböző pontjain – kerülve a nyilvánosságot, nem vágyva
közönségre – szinte rituálisan azoknak énekel, akiknek már csak az
emléke él, azoknak,
akik számára a szabadság volt a legfontosabb érték.
A
regény befejezése után a tangó-téma hetekig kísért. Különböző korszakok
jellegzetes tangófutamait
hallgattam, videón néztem hogyan táncolják. (Megtaláltam egy alig
élvezhető felvételt a regénybeli példaképtől is.) Mégsem zárult le
bennem a téma, nem éreztem úgy, hogy megfejtettem a tangó lényegét, bár nem az éneklése, hanem a tánc lényege izgatott.
Ma
este azzal a felújult vággyal ültem be Az utolsó tangónk c.
argentin-német filmre, hogy közelebb kerüljek a tangó mélyéhez. A
dokumentumfilm Argentína legismertebb tangótáncosai - a
80 éves María Nieves Rego és a 83 éves Juan Carlos Copes - egész életen
át tartó tangószenvdélyét beszéli, beszélteti és táncolja, táncoltatja
el.
Nos,
ebből a filmből végre pontosan átjött, hogy a tangó lényege a táncban
megnyilvánuló különleges, mély, a személyiség teljességét sűrítő kommunikáció két ember között. A híres
táncospár évtizedekig egy párt alkotott a magánéletben is, és ha egy
szót sem szóltak volna magukról, egymásról a filmben, a korabeli
felvételeken a táncuk mozdulatai, a tekintetük pontosan tükrözte az
egymás iránt érzett szenvedélyüket, haragjukat, gyűlöletüket,
sértettségüket, amit a profizmus sem tudott elfedni. Sőt, éppen a
profizmusuk adta meg a lehetőséget, hogy kitáncolhassák azt, ami a
lelkükben volt. (Az emlékeket kutató és eltáncoló fiatal táncosok is nagyon tehetségesek.)
A fotó a lényegről beszél (gyors segélyként kaptam..), nem a film szereplőiről készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése