Arra nem emlékszem, miért is vettem meg a kötetet, csak arra, hogy határozott mozdulattal választottam ki magamnak.
Talán a borítója tetszett, de a címe: Én vétkem és főként az alcíme: A regények regénye inkább ingerelt, mint vonzott. (A vétek
szó hangzása, jelentéstartalma egyaránt taszít, miközben nem is igazán
tudom, mit jelent ez a szó, és miben különbözik a bűn jelentésétől.
Elgondolkoztam azon is, vajon a szerző miért fogadta el a kiadó által a
regényre ragasztott alcímet, mert az fel sem merült bennem, hogy a
Cabré fejében született meg ez a fennhéjázó, önminősítő alcím.) A több,
mint 600 oldalas regény aztán fokozatosan magába szívott, és
szisztematikusan felmorzsolta a kezdeti negatív viszonyulásom egyre
fogyatkozó érzelmi elemeit.
Több idősíkon halad előre a hegedű metaforára épített történet. A
művészet, a szépség, az érték jelentéstartalmakat magába sűrítő metafora
magját alkotó híres Storioni hegedű az 1600-as években készült, és az ő
kalandos útján keresztül járunk be századokat, hogy újra és újra
szembesüljünk az emberi kapzsiság, embertelenség változatos formáival.
Mintha az általunk formálódó történelem fősodra nem is alakulhatna
másként, mint kegyetlenül, embertelenül. Mintha az Idő folyamában mi,
emberek más szabású ruhákban, de ugyanazzal a pszichés eszközkészlettel
csak ismételgetnénk magunkat A céltudatos kegyetlenek mellett sokaságunk
kihasználható, tétova, bukdácsoló, önmagát kereső, s közben a saját
álmait is szétforgácsoló, valódi döntésekre, az értekei védelmében
szembeszállásra képtelen teszetosza lény. A harácsolók, a nagy és a kis
diktátorok, a parancsot teljesítők, az erős emberek ellenállás nélkül
hatolnak előre abban a történelmi térben, amelyet a passzív, félénk,
erőtlen tömegek szabadon hagynak számukra. Nem ellenfelekkel, csak útban
levőkkel találkoznak. Könnyű prédák vagyunk.
És lehetünk-e hatékonyabbak az alkotásban az emberi kapcsolatainkban,
mint az önmagunkért való kiállásban? Javít-e az életminőségen, ha
esztétizálunk, ha mások megítélésében, a másik fél érdekében hangosan
kritikusak vagyunk, miközben a magunk hibái, gyámoltalanságai rejtve
maradnak előttünk vagy rejtegetjük őket? Mire elég annak az embernek az
önmagához és az általa választottakhoz való hűsége, akinek van
értéktudata, morálja, művészi ereje? Ezernyi fontos, hiteles kérdéssel
bombázza Cambré az olvasót. Teszi azt, amit csak az igazán jó írók
tudnak.
A szöveget is élveztem. Míg pl. a Jelmezbálban Grecsó folttechnikája
szétkapta a regényt, Cambré századokat fon össze úgy, hogy néha mondat
közben fordít át bennünket új idősíkba, mégsem kellett jegyzetfüzet,
skiccek, hogy követni tudjam az időváltásokat, a szereplők egymáshoz
való viszonyát. Persze néha így is sok volt Ardevol és a hegedű
történetéből, de ilyenkor E.P. tanácsa szerint folytattam az olvasást,
az író, a történet iránti felelősséggel, türelmesen. Cambré
megérdemelte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése